Zakończyła się konserwacja Obrazu Matki Bożej

Na Jasnej Górze zakończyły się przegląd i konserwacja Cudownego Obrazu Matki Bożej. Corocznej, dokonywanej zawsze w Wielkim Tygodniu, rutynowej kontroli, tym razem przewodniczył dr hab. Krzysztof Chmielewski. – Stan ikony jest dobry i nie wzbudza niepokoju – ocenił konserwator.

Dr Chmielewski, który od lat wspólnie z prof. Wojciechem Kurpikiem, dokonuje oględzin Obrazu i bada jego stan, przypomniał, że podejmowane działania wynikają z troski o Wizerunek Matki Bożej, który jest wielowiekową ikoną doświadczoną różnymi trudnymi okolicznościami. – Co roku tu przyjeżdżamy, żeby sprawdzić stan obrazu. Jest on dobry z zaznaczeniem tych niestabilności, które zawsze będą się pojawiać, bo obraz jest stary, zniszczony i kruchy, i wymaga specjalnej troski – powiedział konserwator.

Podkreślił, że i tym razem potrzebnych było kilka interwencji związanych z odspojeniami warstwy malarskiej, ale były to, jak zwykle, działania raczej zapobiegawcze, wyprzedzające i zabezpieczające.

Rok temu zamontowano specjalną kasetę z urządzeniami zapewniającymi odpowiedni mikroklimat dla wielowiekowego Obrazu. Głównym celem urządzeń jest odizolowanie ikony od klimatu samej Kaplicy. – Teraz mogliśmy sprawdzić na ile te urządzenia zdały egzamin – zauważył dr Krzysztof Chmielewski. Podkreślił, że obraz wciąż musi się do tych nowych warunków przystosowywać, ale z pewnością są one bardzo dobre.

Najczęściej podczas prac konserwatorskich dokonywana jest także zmiana sukien zdobiących ikonę. Tym razem XVII-wieczną suknię brylantową, najstarszą w zbiorach klasztornych, zwaną też diamentową zastąpiła suknia rubinowa. Sukienka rubinowa nazywana jest także sukienką wierności. Współcześnie umieszczono na niej 214 obrączek ślubnych złożonych jako wota, ale najwięcej jest na niej biżuterii ozdobionej rubinami, a więc kamieniami, które ze względu na czerwony kolor symbolizują Mękę Chrystusa. Na tej sukience znajduje się pewien szczególny i rzadki klejnot. To naczynko na wonności wykonane z olbrzymiej perły, w dolnej części sukienki. Zrobione zostało prawdopodobnie we Włoszech w XVII wieku. Ma głęboką symbolikę. Chrystus swoją naukę określa jako perłę, której nie należy rzucać przed wieprze. Podobnie w przypowieści z kupcem poszukującym drogocennych pereł – perły symbolizują królestwo Boże.

Obraz Jasnogórski jest typem Hodegeteria. Określenie to oznacza „Tę, Która prowadzi”. Wyobraża Maryję tronującą z Dzieciątkiem Jezus na lewym ramieniu. Pobożny przekaz przypisuje autorstwo obrazu św. Łukaszowi Ewangeliście, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Ostatnie badania wskazują na jego bizantyjskie pochodzenie.

Został namalowany techniką enkaustyczną stosowaną w starochrześcijańskich obrazach. Po zniszczeniu w 1430 r, z największa starannością wykonano naprawy, zachowując wszystkie oryginalne elementy, w tym deski, na których obraz był namalowany.

Zgodnie ze zwyczajem, cudowny obraz się przyozdabia. Początkowo kosztowne klejnoty mocowano bezpośrednio do deski. Następnie był przyozdabiany w złote i srebrne blachy oraz korony. Od połowy XVII wieku cudowny wizerunek jest ubierany w sukienki wykonane z cennych tkanin, haftowane złotem i ozdobione klejnotami. Wszystkie są unikatowymi dziełami sztuki jubilerskiej.

Z obrazem związana jest tradycja pielgrzymowania milionów wiernych do Częstochowy. Jasna Góra, to jedno z najważniejszych sanktuariów maryjnych na świecie.

KAI/drr

Za: www.deon.pl