Triduum Paschalne w Jerozolimie

Ze względu na status quo jakie obowiązuje w Bazylice Bożego Grobu, jerozolimskie uroczystości Wielkiego Czwartku rozpoczęły się wyjątkowo w godzinach porannych. Uroczystej Eucharystii Krzyżma oraz Wieczerzy Pańskiej, z umyciem nóg, przewodniczył administrator apostolski Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy.

W homilii abp Pierbattista Pizzaballa OFM zwrócił uwagę na znaczenie Eucharystii, która jest znakiem miłości Chrystusa do każdego człowieka. Na krótko przed pojmaniem i skazaniem na śmierć Chrystus pozostawił nam największy dar jakim jest sakrament eucharystii. Godzina zdrady i godzina śmierci stała się dla Jezusa godziną jego największej miłości. Zwracając się do prezbiterów hierarcha podkreślił potrzebę odważnego głoszenia Dobrej Nowiny, „odwagi nie pozwólmy, aby strach i rezygnacja spowolniły lub powstrzymały głoszenie Ewangelii na naszej Ziemi! Z radością zanieśmy chleb życia do wszystkich! Nie ma nocy, której miłość nie może oświecić, nie ma porażki, której krzyż Jezusa nie może przemienić, nie ma żadnej rany, której Wielkanoc nie może uleczyć”.

W godzinach popołudniowych franciszkanie pielgrzymują do historycznego miejsca Ostatniej Wieczerzy. W Wieczerniku podczas liturgii wspominającej ustanowienie Eucharystii, kapłaństwa oraz nowego przykazania miłości kustosz Ziemi Świętej o. Francesco Patton OFM umyje nogi 12 chłopcom z jerozolimskiej parafii.

Jerozolimskie obchody Wielkiego Czwartku zakończy Godzina Święta w bazylice Narodów w Getsemani, miejscu modlitwy Chrystusa przed pojmaniem. Biorą w niej udział miejscowi chrześcijanie jak i liczni pielgrzymi, którzy przybyli w tych dniach do Jerozolimy. Dzięki transmisji telewizyjnej nabożeństwo z Getsemani będzie można oglądać w wielu krajach całego świata. Na zakończenie Godziny Świętej, młodzież jerozolimskiej parafii prowadzi procesję z lampionami z ogrodu Getsemani do sanktuarium św. Piotra in Galicantu, w którym wspomina się żal i płacz Piotra po zaparciu się Mistrza.

W Wielki Piątek myśli wszystkich chrześcijan kierują się ku Jerozolimie, gdzie Chrystus umarł na krzyżu, by pojednać ludzkość z Bogiem. Katolicy w Świętym Mieście wspominają wydarzenia Wielkiego Piątku w dwóch miejscach, na Kalwarii i na Via Dolorosa.

W Jerozolimie celebracja misterium Męki Pańskiej na Kalwarii łączy liturgiczne wspomnienie z historycznym miejscem ukrzyżowania Jezusa. Liturgii z licznym udziałem duchowieństwa oraz lokalnych wiernych i pielgrzymów przewodniczył administrator apostolski abp Pierbattista Pizzaballa OFM. Jerozolimska liturgia tajemnicy Wielkiego Piątku charakteryzuje się dwoma bardzo ważnymi elementami. Pierwszym jest bliskość miejsca, gdzie Chrystus umarł na krzyżu a drugim adoracja relikwii Krzyża Świętego.

Kalwaria nie jest jednak jedynym miejscem modlitwy Kościoła jerozolimskiego. Od wczesnych godzin porannych liczni pątnicy przemierzają bowiem Via Dolorosa, by w modlitewnym skupieniu medytować tajemnicę męki i śmierci Jezusa. Wielu pielgrzymów dołączyło do prowadzonego przez braci franciszkanów nabożeństwa Drogi Krzyżowej, która wiodła zatłoczonymi ulicami Starego Miasta, od pretorium Piłata do Bazyliki Bożego Grobu. Nabożeństwo to jest doskonałym wyrazem wiary w zwycięstwo Jezusa nad śmiercią i grzechem.

Jerozolimskie obchody Wielkiego Piątku zakończy wieczorne misterium pogrzebu Jezusa. Będzie ono miało miejsce w Bazylice Bożego Grobu. Program misterium obejmuje czytanie opisu Męki Pańskiej, procesję na Kalwarię, zdjęcie ciała Jezusa z krzyża, namaszczenie wonnościami i złożenie do Grobu. Tradycja procesji pogrzebu Jezusa, tak samo jak i nabożeństwo Drogi Krzyżowej, została wprowadzona przez franciszkanów. Podkreśla ona człowieczeństwo Jezusa, który umarł na krzyżu. Jest ona także formą adoracji Ukrzyżowanego Pana.

W Jerozolimie główne uroczystości Wigilii Paschalnej odbyły się już w godzinach porannych w Bazylice Bożego Grobu. Liturgii przewodniczył administrator apostolski łacińskiego patriarchatu Jerozolimy abp Pierbattista Pizzaballa OFM.

W Bazylice Bożego Grobu radosne Alleluja zabrzmiało już podczas porannej uroczystej liturgii wigilii paschalnej. Celebracja rozpoczęła się w pobliżu Golgoty poświęceniem ognia, po czym patriarcha zapalił wielkanocny paschał od ognia wiecznej lampki płonącej w pustym grobie Zbawiciela. Radosny śpiew orędzia paschalnego wypełnił swym echem całą bazylikę. Liturgia Słowa przypominała wiernym historię zbawienia i zakończyła się ewangelią o zmartwychwstaniu, którą według wielowiekowej tradycji uroczyście odśpiewał sam patriarcha stojąc u wejścia do kaplicy Bożego Grobu.

W Ziemi Świętej celebracja liturgii Wielkiej Soboty w godzinach porannych dotyczy jedynie Bazyliki Bożego Grobu. Uwarunkowane jest to zasadami Status quo ustalonymi w połowie XIX wieku. Jerozolimska parafia świętuje radosną liturgię wigilii paschalnej w godzinach wieczornych w kościele Najświętszego Zbawiciela, siedzibie franciszkańskiej Kustodii Ziemi Świętej. Oprócz miejscowych wiernych uczestniczą w niej także grupy pielgrzymów.

W godzinach popołudniowych wewnątrz Bazyliki Bożego Grobu odbędzie się uroczysta procesja do 14 stacji, która jest medytacją tajemnicy misterium paschalnego. Procesja rozpoczyna się przy kolumnie biczowania, następnie zatrzyma się na Golgocie i trzykrotnie okrąży kaplicę Bożego Grobu. Rozważanie zakończy się wspomnieniem ukazania się Zmartwychwstałego Jezusa Marii Magdalenie. Jerozolimską liturgię Wielkiej Soboty zakończy Godzina Czytań przy pustym Grobie Zmartwychwstałego.

o. Piotr Blajer OFM, Jerozolima/rv

Za: www.ofm.krakow.pl