Hiszpania: III Europejski Kongres Szkół Salezjańskich

100228e.png 25 lutego, w Domu Duchowości “Jan XXIII” w Sanlúcar la Mayor, w pobliżu Sewilli, rozpoczął się III Europejski Kongres Szkół Salezjańskich. “Sylwetka wychowawcy/wychowawczyni Salezjańskiej Szkoły w Europie” jest tematem, który będzie ukierunkowywał do niedzieli (28 lutego) przeszło 200 osób ze szkolnego sektora: zakonników i świeckich. Kongresowi przyświeca motto: “Aby mieli życie”. Wezmą w nim udział: ks. Fabio Attard i s. Maria Carmen Canales, odpowiednio Delegaci Dykasterium SDB i Sektora CMW ds. Duszpasterstwa Młodzieży. W obradach uczestniczyć będą także różne osobistości i eksperci, kościelni i świeccy.

Kongres w Sanlúcar la Mayor jest trzecim spotkaniem, składającym się na drogę zapoczątkowaną dziesięć lat temu w Rzymie. W listopadzie 2001 r. Kongres postawił ważne pytania dotyczące tożsamości i celowości szkoły salezjańskiej: “Salezjańska szkoło: czym jesteś? dokąd zmierzasz?”. Uczestnicy Kongresu angażowali się na rzecz dostarczenia odpowiedzi łączących się z posłannictwem, wartościami i duchowością wychowawcy salezjańskiego. Jednocześnie, zostały zaproponowane pewne strategie na przyszłość co do formacji, koordynowania i rozwoju autentycznej mentalności europejskiej, wspólnoty wychowawczej, ewangelizacji, a w sposób szczególny – zainteresowania najbiedniejszymi.

Pięć lat temu, w Krakowie, została przedstawiona i zatwierdzona Karta Tożsamości Salezjańskich Szkół Europy, która wskazuje na pewne nowe wyzwania na przyszłość, stojące przed wychowawcami. Temat “Szkoła salezjań[email protected] dla nowej Europy” ukazał ważność, zwłaszcza dla kierujących szkołami, pielęgnowania powołania na rzecz służby wychowawczej; zwrócenia uwagi na konkretną rzeczywistość nowej Europy, która stawia nowe wyzwania; zaangażowania na rzecz pokoju, z poszanowaniem tożsamości typowej dla każdego kraju; pogłębienia tożsamości salezjańskiej w szkołach, stanowiącej gwarancję przyszłości dla nich samych.

Na spotkaniu w Hiszpanii chce się zaproponować możliwie konkretny obraz odniesienia do Sylwetki wychowawcy/wychowawczyni szkół i ośrodków kształcenia zawodowego w Europie.

W latach pomiędzy kongresami odpowiednia Konsulta/Komisja, składająca się z Salezjanów i Córek Maryi Wspomożycielki, zajęła się aktualizacją wybranych sposobów działań, refleksją w tym względzie i przygotowaniem następnych spotkań.

Cele Kongregu są następujące: wzmocnić i dzielić się świadomością określonej tożsamości i wspólnego posłannictwa, zastanowić się i dokonać konfrontacji odnośnie do sylwetki wychowawcy salezjańskiego oraz poprzeć proces formacji i stałej weryfikacji wychowawców.