Benedyktyni – Tyniec: Wystawa „Twarze Ojców Pustyni”

twarze-ojcow-pustyniW ramach roku pustyni w naszym opactwie zapraszamy na wystawę prac Tomasza Jastrzębskiego „Twarze Ojców Pustyni”. Zapraszamy do zapoznania się z opisem wystawy.

Wizerunki Ojców Pustyni znamy głównie z ikon i nielicznych fresków. Ich twarze podlegające ikonicznym kanonom, są nie naturalistyczne i w pewnym sensie nieruchome.

Cykl ośmiu portretów Ojców pustyni, jest próbą odkrycia ich ludzkiej twarzy. Obrazy nawiązują wprost do ikon zachowując układ en face oraz greckie napisy umieszczone w górnych narożnikach. Jednak sama postać przedstawiona jest w zupełnie odmienionej formie. Nieco urealnione oblicza świętych w odróżnieniu od ikonicznych przedstawień, cechują się wyraźnymi rysami twarzy, a na ustach nieraz możemy dopatrzeć się uśmiechu.

 

Twarze Ojców Pustyni w wersji drukowanej

Dołącz do projektu FILOKALIA

 

Święci Ojcowie nawiązują kontakt wzrokowy z widzem, co nie pozwala mu na pozostawanie względem nich obojętnym, lecz skłania do chociażby poczucia sympatii, czy pewnego rodzaju respektu.

Prezentowany cykl obrazów przełamują dwa spośród nich: Antoniego Wielkiego oraz Pachomiusza,wyróżniające się zdecydowanie większym formatem, jak i odejściem od wcześniej wspomnianej bezpośredniej inspiracji ikoną. Tu twarze są wykadrowane, co pomaga wejść w jeszcze głębszą i bardziej intymną relację. Ojcowie ci reprezentują dwa główne kierunki chrześcijańskiego monastycyzmu tj. anachoretyzm i cenobityzm.

Antoni jako jedyny spogląda w ziemię, podczas gdy Pachomiusz obdarza odbiorcę subtelnym uśmiechem. Antoni ma tajemniczo oświetloną twarz, jednak zewsząd otoczony jest mrokiem, Pachomiusz natomiast serdecznym spojrzeniem wzbudza wrażenie ojcowskiej troski.

Wszystkie postaci namalowane są w czerni i bieli, co jest ulubioną techniką artysty. Pozwala to widzowi w pełni skupić się na treści, a uzyskane dzięki temu silne kontrasty, podkreślają swoisty klimat obrazów. Kolor został użyty jedynie do wypełnienia tła, obok brązu i ugru mamy również zieleń, czy róż. Mimo to można stwierdzić  pewną kolorystyczną monotonię, co ma swój symboliczny wymiar nawiązujący do monotonni pustynnego krajobrazu.

O artyście:

Tomasz  Jastrzębski –  urodzony  w Siedlcach w 1990 roku. Absolwent filozofii, oraz grafiki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z grafiki artystycznej przygotował w pracowni Prof. Andrzeja Węcławskiego. Malarstwa uczył się w pracowni Prof. Zdzisławy Ludwiniak. Swoje prace prezentował na zbiorowych wystawach studenckich,  „Wystawie struktur wizualnych”  w Galerii Przy Kozach w Warszawie. Brał udział w licznych aukcjach młodej sztuki, oraz sztuki współczesnej m.in. w Desie Unicum, oraz Wrocławskim Domu Aukcyjnym DNA.

Za: www.tyniec.benedyktyni.pl