Home WiadomościZe Świata 175 lat obecności oblatów na Sri Lance – wśród nich byli Polacy

175 lat obecności oblatów na Sri Lance – wśród nich byli Polacy

Redakcja

Misjonarze oblaci przybyli na Cejlon w 1847 roku. Na wyspie pracowało 13 Polaków.

Misyjne zaangażowanie Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej nie ograniczało się jedynie do głoszenia Ewangelii przez misje parafialne i rekolekcje. Pod wpływem wizyty Ignacego Bourgeta – biskupa Montrealu w Kanadzie – św. Eugeniusz rozeznaje wysłanie pierwszych misjonarzy “ad gentes”. Do 1841 roku oblaci byli obecni jedynie we Francji, w roku śmierci Założyciela (1861) byli już na trzech kontynentach.

Cejlon – Sri Lanka

W chwili przybycia oblatów ludność Cejlonu składała się zasadniczo z Syngalezów wyznających buddyzm oraz hinduistów – tamilów. Obydwie grupy posiadały swój starodawny język, historię i kulturę. Poza nimi na wyspie żyły inne małe grupy kontynuujące swoje wcześniejsze tradycje oraz grupa muzułmanów. Pod koniec XIX wieku wielu mieszkańców Indii wyemigrowało na wyspę do pracy na plantacjach herbaty i kauczuku.

Misjonarze oblaci rozpoczęli pracę w północnym wikariacie Jaffny, który w 1861 roku został w całości powierzony ich opiece. Oprócz pracy duszpasterskiej, zakonnicy odwiedzali wspólnoty w trudno dostępnych miejscowościach. Biskup Étienne Semeria OMI tworzy ekipę misjonarzy ludowych, którzy głoszą rekolekcje i misje parafialne. Bardzo szybko zakonnicy starają się o stworzenie sieci szkół oraz ofiarnie posługują podczas wybuchających epidemii cholery. Wraz z tworzeniem sieci edukacyjnej, rodzi się wśród oblatów wrażliwość na budowanie dialogu międzyreligijnego. Przejawia się on m.in. walką o równy dostęp do szkolnictwa dla buddystów, hindusów i muzułmanów. W szkołach dla dziewcząt pomagały siostry św. Rodziny z Bordeaux.

W 1883 roku Stolica Apostolska powierza oblatom również wikariat apostolski Kolombo.

Polacy na Sri Lance

W epopeję misyjną na Sri Lance wpisali się również Polacy. Pierwszym misjonarzem znad Wisły był br. Józef Andrzejewski OMI. Urodził się 17 marca 1869 roku w Bonikowie koło Kościana w Wielkopolsce. Ze względu na fakt, że Polska Prowincja powstanie dopiero w 1920 roku, formację zakonną odbywa w Prowincji Niemieckiej. W 1909 roku wyjeżdża na Cejlon, przez 30 lat posługuje głównie w Jaffnie. Ze względu na trudność wymowy jego nazwiska, nazywano go bratem “Whisky”. Przez wiele lat pełnił funkcję ekonoma domu biskupiego, dbał również o potrzeby misji oblackich.

W odpowiedzi na prośbę bpa Guyomarda OMI z Cejlonu, w roku 1927 wyjechał na Cejlon pierwszy kleryk – Szczepan Mańka rodem z Chorzowa. Jego listy były publikowane w „Oblacie Niepokalanej” oraz w książce “W płomieniach Cejlonu”. Pracował najpierw na południu, później na północy wyspy. W 1928 r. do pracy na „perłę Indii” wyjechała wielka „karawana” misjonarzy. Było wśród nich dwóch kolejnych kleryków – Andrzej Cierpka i Franciszek Śmigielski oraz
pięciu braci – Wincenty Siejka, Stefan Duda, Stanisław Wyryma, Leonard Zyguła i Stefan Andrzejewski. Bracia Siejka i Duda zaczęli swą działalność misyjną od pracy w zakładzie poprawczym w Maggona. Br. Duda pracował tam przez prawie pięćdziesiąt lat, aż do śmierci w roku 1974. Brata Siejkę w późniejszych latach przeniesiono do seminarium duchownego w Borella. Tam też zmarł w 1965 r.

Polscy misjonarze oblaci wyjeżdżający na Cejlon (zdj. Archiwum OMI)

Przez 60 lat pracował na Cejlonie br. Stanisław Wyryma OMI. Tutaj złożył śluby wieczyste. Po przybyciu na Cejlon, przez pierwszych dwanaście lat pracował wraz z innymi polskimi misjonarzami na północy wyspy w Jaffnie. Przez kolejne piętnaście lat, do roku 1955 pracował w oblackim sanktuarium maryjnym w Madhu (180 km na południe od Jaffny). Potem, przez dziewięć lat, pracował w centrum wyspy, w seminarium narodowym Sri Lanki w Kandy, a od 1964 r. przebywał w szkole w Maggona (50 km na południe od stolicy kraju – Kolombo). Brat Stanisław był ostatnim „białym” misjonarzem naszego Zgromadzenia, który jeszcze pracował na Sri Lance. Zmarł w Maggona, 24 października 1988 r. w przededniu jubileuszu 60-lecia pracy na Cejlonie.

o. Andrzej Cierpka OMI – misjonarz na Cejlonie (Sri Lanka) w latach 1928-1982

Ojciec Andrzej Cierpka był polskim oblatem-kapłanem o najdłuższym stażu misyjnym. Pochodził z Dębnicy koło Ostrowa. Jeszcze jako kleryk został posłany na misje. Przez cały czas o. Andrzej pracował wśród tamilów. Od samego początku pisał listy-artykuły. Pracował na różnych placówkach misyjnych. Najpierw w Mullaitivu, potem w Arippu i Point Pedro. Następnie 12 lat w Jaffnie, skąd później przeszedł do Pallimunai i w końcu do Thalvupadu. Największą inwestycją budowlaną jego życia było wybudowanie przez niego wioski rybackiej – całego osiedla, które przez wdzięcznych ludzi zostało nazwane “Cierpkapuram” (Osiedle ojca Cierpki). Zmarł w 1982 r. w Thalvupadu. W sumie przez 54 lata pracował na Cejlonie.

Ojciec Emil Pomykoł OMI spędził ponad trzydzieści lat swego kapłańskiego życia na Cejlonie. Pochodził z Bujakowa koło Rybnika. Na misje wyjechał w roku 1934. Jego pierwszą placówką misyjną było Mullaitivu w nadmorskiej dżungli północnego Cejlonu. Następną placówką było Pallimunai, nad samym brzegiem morza. Kolejną placówką było Pesalai wraz z pięcioma stacjami misyjnymi. Następną obediencję otrzymał do Mannar. Z powodu zdrowia przeniósł się do Illavalai, gdzie pracował wśród prostych rybaków. Stamtąd to powrócił w 1968 r. do Polski po 34 latach pracy misyjnej.

W sumie na Sri Lance pracowało 13 polskich misjonarzy oblatów, pięciu z nich zostało pochowanych na wyspie.

Wojna domowa – misjonarze pojednania

Po II wojnie światowej Sri Lanka uzyskuje niepodległość w 1948 roku, ale do władzy dochodzą partie komunistyczne. W tym czasie oblaci prowadzą trzy znaczące szkoły chrześcijańskie – w Jaffnie (ok. 700 studentów), Kolombo (ponad 1000 uczniów) i Maggona (ok. 300 studentów). Zaczynają zmagać się z represjami.

W 1983 roku wybuchła wojna domowa na tle etnicznym. Podczas działań misjonarze oblaci, którzy pochodzili zarówno ze społeczności syngalskich jak i tamilskich, działali na rzecz pojednania i pokoju. Do dziś prowadzą Oblackie Centrum Pojednania i Pokoju w Jaffnie. W 2009 roku Tamilskie Tygrysy ogłosiły złożenie broni, ale leczenie ran po ponad ćwierć wieku wojny wciąż się dokonuje.

Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej – Prowincja Jaffna (zdj. OMI Jaffna)

W Niedzielę Wielkanocną 2019 roku islamscy ekstremiści dokonali zamachu bombowego na wiernych w kościele św. Sebastiana w Negombo. W pobliżu świątyni oblaci prowadzą The Mazenod English Institute.

Oblaci w kościele św. Sebastiana po zamachu. Przed nimi figura Chrystusa z krwią ofiar zamachu (zdj. Archiwum OMI)

Oblacki jubileusz

Rok 2022 jest czasem świętowania 175-letniej obecności Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Sri Lance. Na wyspie funkcjonują dwie prężne oblackie prowincje. Jaffna liczy 115 zakonników, Kolombo – 144. Rok jubileuszowy oficjalnie zostanie otwarty w poniedziałek 14 lutego br.

 

Hasłem przewodnim obchodów jest wezwanie: “Wspólnie napiszmy kolejną kartę Ewangelii z Mazenodowską kreatywnością i oddaniem”.

(pg/ W. Kluj OMI, “Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej na misjach w Azji i Oceanii”)

Za: www.oblaci.pl

SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda