Home WiadomościZe Świata Klerycy redemptoryści po Europie śladami św. Klemensa Hofbauera

Klerycy redemptoryści po Europie śladami św. Klemensa Hofbauera

Redakcja

Klerycy redemptoryści z różnych europejskich prowincji wspólnie pielgrzymowali w dniach od 26 do 30 sierpnia 2019 r. śladami św. Klemensa Hofbauera, „Drugiego Założyciela Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela”. Udział w pielgrzymce wzięło 26 osób głównie bracia klerycy, wraz kilkoma wychowawcami, z prowincji Warszawskiej, Londyńskiej, Madryckiej, Lwowskiej, Bratysławsko-Praskiej oraz Wietnamskiej.

Mieliśmy okazję podczas wspólnych podróży modlić się w różnych językach i obrządkach, poznawać się nawzajem, dowiedzieć się nieco o naszych prowincjach oraz formacji. Słyszeliśmy opowieści o pracy redemptorystów w innych częściach Europy i świata. Było to niesłychanie ciekawe i – jak sądzę – ubogacające każdego.

Dzień 1 (poniedziałek)
Pierwszego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy wraz z braćmi z Ukrainy autokarem z Tuchowa w stronę Bratysławy. Dotarliśmy do stolicy Słowacji późnym popołudniem, gdzie spotkaliśmy resztę współbraci biorących udział w pielgrzymce. Wieczorem została odprawiona Msza Święta w języku słowackim. Mszę celebrował i homilie wygłosił o. Vaclav Hypius CSsR, prowincjał Prowincji Bratysława-Praga. Na miejscu oprócz życzliwości i gościnności ze strony słowackich współbraci zastała nas także smutna wiadomość o śmierci byłego wiceprowincjała Wiceprowincji Bratysławskiej o. Jana Janok CSsR. Włączyliśmy intencję o zbawienie dla niego do naszych modlitw. Wieczorem w miarę możliwości można było zwiedzić piękną Bratysławę.

Dzień 2 (wtorek)
Wczesnym rankiem wyjechaliśmy do Wiednia, miejsca związanego z pracą św. Klemensa Hofbauera. Na początku przyjechaliśmy do Maria am Gestade, gdzie obecnie mieszkają i pracują redemptoryści. Zostaliśmy przyjęci w duchu braterstwa i gościnności. Odprawiliśmy tam Mszę Świętą przy relikwiach św. Klemensa Hofbauera. Celebrował ją oraz homilie wygłosił o. Dominik O’Toole CSsR, duszpasterz miejscowy osób anglojęzycznych oraz wikariusz rektora. Zwiedziliśmy tamtejsze muzeum oraz mogliśmy wejść na szczyt wieży kościelnej, skąd rozpościerał się piękny widok na austriacką stolicę. Wychodząc na miasto mogliśmy zobaczyć miejsca związane ze św. Klemensem. Były to Stary Ratusz Miejski, kaplica Najświętszego Zbawiciela, Parlament Czeski, Katedrę św. Szczepana, Stary Uniwersytet, na którym miał uczyć się Klemens, Piekarnię pod Żelazną Gruszą, gdzie pracował, kościół św. Urszuli, kościół franciszkanów, domostwo panien Mauhl, które pozwoliły Klemensowi spełnić marzenie o zostaniu kapłanem, oraz Kościół Minorytów, w którym św. Klemens odprawił swoją ostatnią mszę przed śmiercią. Po południu wróciliśmy do Bratysławy. Wieczór wykorzystaliśmy na spacer po starym mieście.

Dzień 3 (środa)
W środę wybraliśmy się do Czech, by tam odwiedzić miejsce narodzin św. Klemensa – Tasovice. Na miejscu jego domu rodzinnego obecnie jest wybudowany kościół, w którym sprawowaliśmy Mszę Świętą w języku czeskim. Celebransem który wygłosił do nas homilie był o. Jan Sokólski CSsR, proboszcz tamtejszej parafii. Następnie wybraliśmy się do niedalekiego Znojma, gdzie św. Klemens był czeladnikiem piekarstwa i uczył się fachu. Mogliśmy też zobaczyć klasztor Norbertanów gdzie nasz Święty mógł m.in. uczyć się języka łacińskiego. Ta urokliwa mieścina była jednym z piękniejszych miejsc na naszym szlaku.

Następnie udaliśmy się na obiad, po którym wyruszyliśmy do Krakowa. Po przybyciu na miejsce współbracia przyjęli nas z otwartym sercem. Wieczorem była także możliwość zwiedzenia Krakowa, dawnej stolicy Polski.

Dzień 4 (czwartek)
Dwa najważniejsze punkty czwartego dnia naszej pielgrzymki to Warszawa, kościół św. Benona, gdzie pracował św. Klemens oraz Jasna Góra, polskie sanktuarium narodowe. Wyjechaliśmy wczesnym rankiem aby chwilę po południu być u św. Benona. Po obiedzie przygotowanym przez tamtejszych współbraci odprawiliśmy Mszę Świętą w języku polskim, w kościele gdzie posługiwał święty Klemens. Mszę celebrował oraz homilie wygłosił o. Dariusz Paszyński CSsR, wikariusz prowincjała Prowincji Warszawskiej Redemptorystów. Później była możliwość posłuchania nieco o historii kościoła św. Benona oraz krótkiego zwiedzenia Warszawy.

Następnie wyruszyliśmy w kierunku Jasnej Góry, aby nawiedzić obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Nasza wspólnota wzięła udział w apelu jasnogórskim, oraz miała okazję spotkać się z abp. Wacławem Depo, metropolitą częstochowskim, który udzielił nam Bożego błogosławieństwa. Po wszystkim udaliśmy się z powrotem do Krakowa, do którego dotarliśmy nocą.

Dzień 5 (piątek)
Był to ostatni dzień naszej pielgrzymki śladami św. Klemensa. Została ona oficjalnie zakończona Mszą Świętą w obrządku greckim, którą przygotowali nasi współbracia z Ukrainy. Celebrował ją oraz homilie wygłosił o. Taras Kchik CSsR, prefekt Studentatu Prowincji Lwowskiej. Na zakończenie zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie i podziękowaliśmy za wspólny czas.
Dzięki niech będą Bogu w Trójcy jedynemu za dany nam przykład św. Klemensa, który uczy nas nie tylko jak być redemptorystą, ale jak być świętym redemptorystą.

br. Marcin Wojdan CSsR, WSD Redemptorystów w Tuchowie

Za: www.redemptor.pl

SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda