Home WiadomościArchiwum Dominikanie – “W drodze”: In vitro – dlaczego nie?

Dominikanie – “W drodze”: In vitro – dlaczego nie?

Redakcja
Dlaczego Kościół mówi „nie" metodzie in vitro? O tym w październikowym wydaniu miesięcznika „W drodze". W nim również początek nowego cyklu „Akademik", o studiowaniu.

 
W maleńkim kłębku żywych komórek trudno zobaczyć „kogoś". We współżyciu małżeńskim trudno dostrzec taką wartość, która sprawia, że tylko ono jest godnym miejscem początku ludzkiego życia. Stąd problemy ze zrozumieniem nauki Kościoła, która mówi „nie" metodzie in vitro. Wybitny bioetyk, siostra prof. Barbara Chyrowicz, pisze: „Czy w ogóle zastanawiamy się nad tym, jaką władzę mamy w laboratoryjnych warunkach nad ludzkim życiem? Władzę totalną, nieporównywalną z żadną inną sytuacją, w której jeden człowiek staje wobec drugiego, zdecydowanie większą nawet od tej, jaką mamy nad dopiero co narodzonym dzieckiem".

Z perspektywy etycznej z akcentem na relacje: prawo państwowe-prawo moralne, wypowiada się Teolog Domu Papieskiego o. Wojciech Giertych OP: „Oczekiwanie, że państwo całym swoim aparatem będzie realizowało jakąś ideologię, czy to ideologię liberalnej lewicy, czy też ideologię chrześcijańskich krucjat, jest zawsze niebezpiecznym przyznawaniem państwu zbawczego charakteru."

Cenna jest perspektywa matki – Agnieszki Szumskiej, która pisze o swoich zmaganiach z bezpłodnością i nie do końca zrozumiałym nauczaniem Kościoła na temat zapłodnienia pozaustrojowego. I przyszło olśnienie: „Wolno czynić wszystko, co ułatwia poczęcie. Nie wolno tylko jednego – rezygnować dla tego celu ze współżycia małżeńskiego. (…) Pragnienie, by rozwijać i ocalać miłość wyrażającą się w akcie współżycia, ma być w nas zawsze większe od pragnienia dziecka, które może przyjdzie, a może nie."
Rozmaite za i przeciw metodzie in vitro w perspektywie rozwoju biotechnologii i nauki Kościoła zbiera w swoim tekście Josef Dolista.

Październikowy numer „W drodze" otwiera wywiad z nowym generałem Zakonu Kaznodziejskiego, o.Bruno Cadoré. Są w nim, choć nie bezpośrednio, punkty styczne z głównym tematem miesięcznika. Nowy generał jest bowiem lekarzem, zajmował się przez lata ciężko chorymi dziećmi, pracował wśród biednych na Haiti. A pointa wywiadu jest następująca: „Nie mam innego życia, tylko to ludzkie. I to właśnie ta ludzka kondycja pozwala mi prosić Boga o miłosierdzie. (…) By Bóg przyjął to moje człowieczeństwo. Takie, jakie jest. Zresztą On wie, jakie jest."

Inny dominikanin, namaszczony kilka miesięcy temu na ważną funkcję w Kościele to o. Dominik Duka. Ten czeski zakonnik został arcybiskupem Pragi. Pisze o nim o. Maciej Niedzielski OP.

Nowy cykl „Akademik", skierowany do studentów, otwiera artykuł profesora filozofii Mariana Grabowskiego. Znajdziemy w nim panoramę postaw polskich studentów: od cyników, przez ogromną „szarą masę" ludzi nie bardzo wiedzących czego chcą, po pasjonatów. Jest i o konieczności stawiania dwój, żeby nie uprawiać fikcji kształcenia.

Znalazło się na łamach miesięcznika miejsce na opowiadanie Jana Grzegorczyka o księdzu bardzo klerykalnym, a mało ludzkim. Ale czy rzeczywiście tak łatwo można go osądzać?


W stałej rubryce Szukającym drogi o. Jacek Salij rozprawia się ze stereotypem Polaka-katolika. Według autora bałwochwalcza miłość do ojczyzny to jedna skrajność, próby oderwania katolickości od polskości – to skrajność druga.

Recenzenci miesięcznika przeglądają książki: trapisty o. Michała Zioło „Inne sprawy" oraz reportera Stanisława Zasady o znanej zakonnicy „od biednych", siostrze Małgorzacie Chmielewskiej. Poczytamy także o płycie „Missa Mexicana" w wykonaniu The Harp Consort.


Felietoniści pisma tym razem rozprawiają: o. Jan Góra o świecy z legendarnych Światowych Dni Młodzieży w Częstochowie, Marek Magierowski o bezdrożach europejskiej wielokulturowości i ksenofobii na kanwie problemu deportacji Romów z Francji. O. Dariusz Kowalczyk krąży ponownie wokół tematu Kościół a polityka w Polsce, a o. Michał Zioło szkicuje z wyobraźnią sylwetkę Józefa Czapskiego.

Komentarze niedzielnych czytań piszą dominikanie: Maciej Biskup, Jarosław Głodek, Krzysztof Popławski, Maciej Roszkowski i Jakub Bluj.

Za: www.dominikanie.pl

SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda