Home WiadomościArchiwum Jan Paweł II przykładem dla duchownych wzorowych relacji z mediami

Jan Paweł II przykładem dla duchownych wzorowych relacji z mediami

Redakcja

„Jan Paweł II przykładem dla duchownych wzorowych relacji z mediami” – dowiedli organizatorzy konferencji naukowej, która odbyła się w środę 5 listopada w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwana Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie dla uczczenia 30. rocznicy wyboru Karola Wojtyły na papieża.

„Jan Paweł II był pierwszym pośród papieży, który zorganizował konferencję prasową. Konferencje organizował również w samolocie. Nie bał się pytań i chętnie na nie odpowiadał. Po podróżach misyjnych zapraszał przedstawicieli mediów i omawiał z nimi dobre i złe strony swoich wystąpień” – mówił ks. prof. Antoni Lewek, dyr. IEMiD.

„Jan Paweł II był pierwszym w Kościele, który powołał rzecznika prasowego, udzielił wywiadu i umierał on-line. Czuł media. Był obecny w mediach. Był w różnych środkach społecznego przekazu i na różnych nośnikach – na CD i w książkach – wyliczał z kolei ks. dr Krzysztof Marcyński SAC.

„Jan Paweł II zachęcał swojego rzecznika Joaquina Navarro-Vallsa do zreformowania systemu informacyjnego. Pozwolił, by dziennikarze podążali za nim wszędzie” – uzupełniła dr Monika Przybysz, adiunkt IEMiD, autorka głośnej książki „Kościół w kryzysie? Crisis management w Kościele w Polsce”, jedynego podręcznika nt. skutecznych sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w Kościele.

„Był przyjacielem dziennikarzy i tak ich traktował. On był dla mediów, one były dla niego. Dziennikarze wyczuwali, że traktował ich z miłością i że chciał ich dobra – dowodził ks. prof. Lewek.

Dlaczego taka postawa papieża wobec mediów? „Jan Paweł II umiał dostrzec potęgę mediów i ich rolę w ewangelizacji” – odpowiada rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW) w Warszawie, ks. prof. Ryszard Rumianek. „Dzięki mediom Ewangelia może docierać do milionów” – wyjaśnia ks. prof. Antoni Lewek.

Dziś – zdaniem prelegentów i panelistów – wśród dziennikarzy również jest zainteresowanie rzeczywistością eklezjalną, ale napotykają na barierę niedostępności niektórych instytucji kościelnych oraz wielu teologów i księży.

„Szukam ludzi, którzy w sposób kompetentny i syntetyczny przedstawią stanowisko Kościoła choćby w sprawie in vitro czy środków antykoncepcyjnych i nie mogę się doprosić. Na jeden wywiad czekam trzy miesiące” – nie ukrywa Alina Petrowa-Wasilewicz z Katolickiej Agencji Informacyjnej.

„Mam żal również za reakcje, z jakimi nie raz dziennikarz się spotyka, gdy prosi o komentarz” – kontynuuje. Zdaniem publicystki katolickiej „Kościół traci szanse w przekazywaniu dobra, jakie się w nim dzieje”. „Jest to wielka utrata szansy nad doprowadzeniem do zachwytu nauczaniem Kościoła” – dodaje. I apeluje, aby wykorzystywać media do ewangelizacji.

W podobnym tonie wypowiadał się red. Bogumił Łoziński z „Dziennika”. „Jeżeli w mediach nie będzie Kościoła, tzn., że jest on społecznie niepotrzebny. A to już będzie tragedia” – przestrzegał.

Receptą na poprawienie komunikacji pomiędzy Kościołem a mediami powinny być biura prasowe wszystkich instytucji kościelnych, uważa dr Monika Przybysz. „To dotarcie do wielu z prawdziwą i wiarygodną informacją, wywieranie wpływu na ludzi, formacja dziennikarzy i odbiorców” – przekonuje pani adiunkt.

Red. Bogumił Łoziński tłumaczył również, dlaczego w mediach tak często opisywane są grzechy przedstawicieli Kościoła hierarchicznego. „Księża muszą mieć świadomość, że są na świeczniku. Nasze społeczeństwo i media oczekują od kapłanów najwyższych standardów moralnych. Kapłan pełni funkcję nośnika wartości. A inaczej jest wielkie rozczarowanie i wielka agresja”.

I w tym względzie, zdaniem uczestników, Jan Paweł II był także wzorem. „Był spójny w myśli, słowie i czynie. To budziło wiarygodność i budowało jego autorytet” – spointował ks. dr Krzysztof Marcyński SAC.

Podczas sympozjum została zaprezentowana pierwsza w świecie publikacja, zawierająca wszystkie wypowiedzi Ojca Świętego Jana Pawła II dotycząca mediów i dziennikarzy. „Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II” w opracowaniu ks. prof. Antoniego Lewka to zbiór 220 tekstów.

„To nadzwyczaj wartościowe źródło naukowo-badawcze oraz cenna inspiracja dla medioznawców, i kulturoznawców, wykładowców i wychowawców, dziennikarzy i studentów dziennikarstwa” – uważa bp Adam Lepa, członek Rady Episkopatu Polski ds. Środków Społecznego Przekazu.

Do udziału w konferencji zostali zaproszeni wykładowcy edukacji medialnej i komunikacji społecznej w seminariach i uczelniach katolickich oraz kościelni rzecznicy prasowi i PR-owcy.

jms

SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda