Nowe partytury ze zbiorów jasnogórskich

Ukazały się trzy kolejne partytury ze zbiorów jasnogórskich w serii „Musica Claromontana”. Są to: „Vesperae in D” Marcina Józefa Żebrowskiego, „Arie” Ludwika Maadera oraz „Vesperae in C” Franciszka Perneckhera.

Partytury zostały wydane przez Państwowe Wydawnictwo Muzyczne. W sumie od 2005 roku opublikowanych zostało dziewięć zeszytów nutowych. W każdym zeszycie prezentowane są także fotokopie źródła: karta tytułowa oraz fragment instrumentalny lub wokalny w celu przybliżenia sposobu zapisu nut w XVIII w.

„Zawsze z wielką satysfakcją przywozimy na Jasną Górę kolejne zeszyty z serii ‘Musica Claromontana’, ponieważ uczestniczenie w odkrywaniu nieznanych a pięknych skarbów polskiej muzyki w tak szczególnym miejscu jak Jasna Góra, to jest wspaniała satysfakcja dla naszej pracy wydawniczej, dla Wydawnictwa, które już od ponad 60 lat stara się propagować i wydawać polską muzykę. Bardzo się cieszę, że przyszło nam współpracować z klasztorem ojców paulinów przy tak ważnej i pięknej edycji – podkreśla Andrzej Kosowski, redaktor naczelny Państwowego Wydawnictwa Muzycznego – Są to utwory bardzo wartościowe, acz nieznane i jeżeli wykonawcy i muzykolodzy zagraniczni zaczynają się tym interesować, to oznacza to, że te utwory są po prostu warte tego, a to jest największa satysfakcja dla naszej pracy”.

„To podnosi wartość polskiej kultury” – zaznacza o. Nikodem Kilnar, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska, dziękując Wydawnictwu za ogromną pracę, która została wykonana, aby „dzisiaj te wspaniałe dzieła muzyczne mogły ujrzeć światło dzienne, i mogły rzeczywiście znaleźć się na półkach wielu krajów Europy i świata”.

„Chciałbym wyrazić wielką radość nas paulinów, że instytucja tak znana, o dorobku tak znakomitym jak Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, chce współpracować z nami w tej penetracji polskiej kultury muzycznej dawnych wieków” – mówi o. Dariusz Cichor, definitor generalny i dyrektor ds. wydawnictw Zakonu Paulinów.

Charakter edycji nut jest źródłowo krytyczny, dlatego praca badawcza nad materiałem zajmuje bardzo dużo czasu, na co zwraca uwagę Andrzej Kosowski. „Aby był to materiał, który służy nie tylko wykonaniu utworów, ale także badaniom muzykologicznym musimy my, jako Wydawnictwo i cały zespól naukowy, a w szczególności osoby, które odpowiadają za poszczególne tomy przyłożyć bardzo wielką staranność do analizy źródła, do pracy muzykologicznej, do pracy naukowej, i dopiero wtedy Wydawnictwo może przystąpić do pracy redakcyjnej i wydawniczej” – wyjaśnia redaktor naczelny PWM.

„To są wydania nutowe, czyli służą one przede wszystkim muzykom do wykonywania tych utworów – przypomina Andrzej Kosowski – Równolegle przygotowujemy tzw. komplet nut, materiałów orkiestrowych, które służą już potem poszczególnym muzykom, aby jako orkiestra mogli te utwory wykonać”.

„Od 2005 roku, kiedy rozpoczęliśmy pracę, współpracujemy z zespołem naukowo-redakcyjnym Jasnogórskich Muzykaliów, który ma nad naszymi działaniami pieczę merytoryczną, przede wszystkim z przewodniczącym panem Remigiuszem Pośpiechem – on jako pierwszy przygotował pierwszy z zeszytów Żebrowskiego. W stałym kontakcie jesteśmy z panią Aleksandrą Patalas, która jak gdyby najbardziej opracowała zasady edytorskie opracowania, żeby tej serii, w miarę możliwości nadać jednolity charakter pomimo, że to są różne gatunki” – mówi Irena Stachel, redaktor zeszytów „Musica Claromontana” (PWM).

Z okazji ukazania się nowych partytur w piątek, 13 marca o godz. 14.00 w Arsenale na Jasnej Górze odbyła się konferencja prasowa. Uczestniczyli w niej: Andrzej Kosowski, redaktor naczelny Państwowego Wydawnictwa Muzycznego; Irena Stachel, redaktor zeszytów „Musica Claromontana” (PWM); o. Dariusz Cichor, definitor generalny, dyrektor ds. wydawnictw Zakonu Paulinów; o. Nikodem Kilnar, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz o. Józef Płatek, były generał Zakonu Paulinów.

za: www.jasnagora.pl