Kościół w social media

W Konstancinie-Jeziornie przez trzy dni ponad 100 rzeczników instytucji kościelnych uczyło się korzystania z mediów społecznościowych jako narzędzi komunikowania się z otoczeniem oraz wystąpień przed kamerą.

Zaproszeni eksperci prezentowali możliwości, jakie daje w pracy rzecznika YouTube, Wix.com, Twitter, Facebook czy Wikipedia. Pokazywali, jak założyć profesjonlną i nowozesną stronę internetową, profil, kanał, fanpage czy, w jaki sposób udostępnić zdjęcia na Wikimedia Commons, bądź redagować wolną encyklopedię Wikipedię.

Marta Waleszczyk-Brzezińska mówiła, że w świadomości młodch ludzi, jeśli czegoś nie ma w internecine, to nie ma i w realu.

Mówiła, co rzecznicy kościelni powinni przekazywać przez social media, kiedy, gdzie, komu i dlaczego.

Z tego powodu zachęcała, aby określić swoją grupę docelową, bo ona detrminuje, wyznacza styl komunikowania, język, metafory. “Przekaz ma odpowiadać potrzebom odbiorcy” – dodała.

Przypomniała, że konieczne są częste aktualizacje, znajomość internetowej kultury i że jeden obraz jest lepszy od długich artykułów. Zaprezentowała grzechy główne w mediach społecznościowych, dobre praktyki oraz zasady rozwiązywania sytuacji kryzysowych.

“Ewangelizować to słuchać, to mówić obrazem, to być kreatywnym, to mówić językiem świata, często się uśmiechać i czerpać ze zródeł” – powiedziała.

Br. Jan Hruszowiec podzielił się swoim doświadczeniem ewangelizacji na kanale YouTube. Zauważył, że jest on wyśmienitym narzedziem do podprowadzenia innych do Pana Boga. Jednocześnie podkreślał, że drugi krok należy postawić w świecie rzeczywistym poprzez spotkanie i rozmowę z zainteresowanym, zainspirowanym czy poszukującym.

Krzysztof Mizera prosił, aby korzystać z projektów internetowych z rodziny Wikimedia. “Doceń, wstawiaj i korzystaj z bazy ponad 23 mln plików multimedialnych” – apelował.

Eryk Mistewicz przekonywał uczestników warsztatów, że bez własnych kanałów komunikacji nie będą w stanie skutecznie przekazywać dalej swojej opowieści i bronić się.

Dowodził, że nawet w 140 znakach na Twitterze można zbudować historie o Kościele, które się sprzedają. Zachęcał do interakcji z tymi, którzy korzystają z mediów społecznościowych. Jednocześnie przestrzegał przed generowaniem sytuacji kryzysowych, które mogą spowodować, bo wówczas media te staną się większym zagrożeniem niż zyskiem.

W ostatnim dniu warsztatów red. Danuta Holecka z Telewizji Polskiej uczyła występowania i wypowiadania się przed kamerą. Mówiła o regułach, zasadach i najczęściej popełnianych błędach. Większość czasu poświęciła na ćwiczenia i analizę nagranego materiału.

Pod koniec zajęć polski dziennikarz z Niemiec red. Tomasz Kycia napisał na Twitterze do uczestników warsztatów o zasadzie, którą kiedyś ktoś mu przekazał: “Mów jak do jednej osoby. Mów nie przemawiaj!” – czytamy na profilu redaktora.

Przyszłoroczne warsztaty w głównej mierze mają być poświęcone prawu autorskiemu oraz pogłębianiu zagadnień związanych z mediami społecznościowymi.

Szkolenia rzeczników kościelnych po raz pierwszy zorganizował franciszkanin o. Jan Maria Szewek w roku 2007 i dedykował je osobom konsekrowanym. Wkrótce potem dołączyli do niego specjalistka ds. PR z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego Monika Przybysz i rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Józef Kloch. Inicjatywa została wówczas poszerzona o rzeczników diecezjalnych i innych instytucji kościelnych. Od 2009 r. corocznie organizują trzydniowe warsztaty, zawsze poświęcone innej tematyce i przy wsparciu ekspertów z dziedziny komunikacji.

jms

Za: Redakcja.