Neustadt: VIII Konferencja Generalna Zgromadzenia SCJ

Ponad 80 osób z całego świata zebrało się na VIII Konferencji Generalnej Zgromadzenia SCJ w Neustadt (Niemcy). Konferencja przebiega pod hasłem „Edukować” i będzie trwała od 15 do 21 lipca br.

Tradycja organizowania Konferencji Generalnych rozpoczęła się w 1969 r., a ich zadaniem jest podejmowanie różnorodnych tematów w duchu odnowy Zgromadzenia w świetle nauczania Soboru Watykańskiego II.

Ostatnia konferencja odbyła się w 2006 r. w Warszawie i poświęcona była tematowi „Sercanie w misji ad gentes”.

Mszy św. sprawowanej na otwarcie Konferencji w Neustadt przewodniczył ks. Claudio Dalla Zuanna scj, mianowany niedawno arcybiskup sercański w Beira w Mozambiku. Następnie w sali konferencyjnej ojciec generał Jose Ornelas Carvalho podziękował niemieckiej Prowincji SCJ oraz wszystkim tym, którzy przyczynili się do przygotowania konferencji. Przypomniał, że jej korzenie tkwią w poprzednim spotkaniu w Salamance w Hiszpanii, gdzie uczestnicy zasugerowali, aby zająć się kwestią edukacji, jako jednego z podstawowych elementów działalności sercańskiej.

Ks. João Carlos Almeida (profesor w Instytucie Teologicznym wydziału SCJ Dehoniana w Taubaté i przewodniczący Komisji Teologicznej Ameryki Łacińskiej) przedstawił sylwetkę o. Jana Leona Dehona jako wychowawcy. Zauważył, że to co wyróżnia o. Dehona w jego metodzie wychowawczej, to jego „wyjście ku ludziom”. W ten sposób widział niezbędną równowagę pomiędzy dyscypliną i czułością, między rozumem i sercem. O. Dehon był zaangażowany w katolicką działalność społeczną i dzielił się swoimi spostrzeżeniami za pośrednictwem pism i przemówień. Zdawał sobie sprawę z tego, że często jego współbracia byli nieobecni w debatach obywatelskich, a formacja kapłańska nie przygotowywała dostatecznie duchowieństwa do rozwiązywania problemów społecznych.

Stąd o. Dehon widział konieczność przede wszystkim edukowania księży oraz młodzieży. Jednak jego metoda nie opierała się na motywowaniu do zdobywania wiedzy poprzez strach. Zależało mu na tworzeniu relacji między wychowawcą a uczniem. Ta więź z uczniem, oparta nie tylko na systemie nagrody i kary, tworzyło lepszy klimat dla edukowania. Dlatego pedagog sercański musi również umieć przekazać młodszym pokoleniom pewien zmysł dążenia do solidarności i wspólnoty. Edukacja – jak stwierdził ks. João – jest również formą zadośćuczynienia, gdzie miłość i prawda są ze sobą połączone.

Za dehon.it Ks. Marek Białożyt SCJ

Za: www.sercanie.pl.