Salezjanie – Nigeria: Aby służyć pojednaniu, sprawiedliwości i pokojowi

Ataki terrorystyczne na kościoły chrześcijańskie, które miały miejsce właśnie w dzień Bożego Narodzenia, wstrząsnęły i przejęły trwogą całą wspólnotę chrześcijańską w Nigerii. Salezjanie obecni w tym kraju, chociaż zdają sobie sprawę z istniejącego niebezpieczeństwa, nie przestają wykonywać pracy, jaką od zawsze wykonywali: służyć młodym i pomagać im w integralnym rozwoju, bez względu na wyznanie religijne.

Za zamachem bombowym przed kościołem “Świętej Teresy” w Madalla, jak i innymi atakami, które miały miejsce pomiędzy 24 a 25 grudnia w pobliżu chrześcijańskich miejsc kultu, stoi fundamentalistyczne ugrupowanie islamistyczne “Boko Haram”, którego nazwa oznacza “edukacja zachodnia jest grzechem”. Głównymi celami tej grupy są stworzenie wyznaniowego państwa w Nigerii, wprowadzenie islamskiego prawa szariatu w całym kraju i usunięcie zachodniej edukacji, która często utożsamiana jest z wychowaniem chrześcijańskim; są to cele, które są wymierzone we wspólnoty chrześcijańskie w tym kraju.

“Obecny konflikt religijny pomiędzy muzułmanami i chrześcijanami w Nigerii mógłby popchnąć 160 milionów osób do zabójczej wojny, która mogłaby spowodować destabilizację całego regionu. Dzięki Bogu, nie doszło do odwetu ze strony katolików i chrześcijan w tych dniach” – czytamy w prasie lokalnej. „Przeciwnie, ich odpowiedź polegała na ‘modlitwach’ za ofiary zamachu i ich sprawców, podczas gdy władze religijne i cywilne jednomyślnie potępiły te ataki”.

Jako wspólnota zakonna zajmująca się formacją młodzieży, placówka salezjańska w tym kraju znajduje się obecnie w stanie pogotowia; jakkolwiek relacje dialogu i poszanowania, jakie łączyły do tej pory członków wszystkich religii, pozwalają spoglądać na przyszłość z nadzieją: “Relacje pomiędzy muzułmanani i salezjanami były zawsze serdeczne i znaczone szacunkiem” – czytamy. „Muzułmanie doceniają wysiłki wychowawcze salezjanów, zwłaszcza na polu nauczania zawodowego, i ich sposób przysposobienia młodych do pracy”.

Salezjańska strategia wychowawcza i duszpasterska we wszystkich krajach Wizytatorii Afryki Zachodniej Anglojęzycznej (AFW) – niektórych z przewagą ludności muzułmańskiej, takich jak Sierra Leone , i w innych, z wielkimi wspólnotami muzułmańskimi, jak Ghana, Liberia i właśnie Nigeria – zawsze się zasadzała na dialogu, tolerancji, współpracy i poszanowaniu innych religii.

“We wszystkich szkołach salezjańskich są przyjmowani uczniowie, jak również nauczyciele muzułmańscy, którzy często są urzeczeni Systemem Prewencyjnym Ks. Bosko. W szkołach i oratoriach-ośrodkach młodzieżowych nigdy nie narzuca się określonych poglądów, są odmawiane modlitwy chrześcijańskie i muzułmańskie na znak poszanowania i tolerancji, i nie jest trudno znaleźć licznych muzułamańskich chłopców i muzułmańskie dziewczyny, którzy doceniają miłość wychowawczą Ks. Bosko” – czytamy na koniec w cytowanym źródle.

W swojej Adhortacji Apostolskiej “Africae Munus” Benedykt XVI zachęca wszystkich członków Kościoła do trwania w dialogu i poszanowaniu względem Islamu: „Jeśli my wszyscy, wierzący w Boga, pragniemy służyć pojednaniu, sprawiedliwości i pokojowi, winniśmy działać razem, aby usuwać wszelkie formy dyskryminacji, nietolerancji i fundamentalizmu wyznaniowego. W swym dziele społecznym Kościół nie czyni rozróżnień religijnych. Pomaga potrzebującemu, niezależnie od tego, czy jest to chrześcijanin, muzułmanin czy animista. W ten sposób świadczy wobec wyznawców innych religii o miłości Boga, Stwórcy wszystkich, i zachęca ich do postawy pełnej szacunku i do wzajemności w poważaniu. Zachęcam cały Kościół do poszukiwania, na drodze cierpliwego dialogu z muzułmanami, prawnego i praktycznego uznania wolności religijnej, takiej, jaką w Afryce cieszy się każdy obywatel, nie tylko prawa do swobodnego wyboru swej religii i sprawowania kultu, ale również prawa do wolności sumienia. Wolność religijna jest drogą do pokoju” [94].

ANS – Abuja

Za: www.infoans.org