Home WiadomościArchiwum Benedyktyni tynieccy zapraszają na Pasję według Św. Jana

Benedyktyni tynieccy zapraszają na Pasję według Św. Jana

Redakcja
100225h.png Benedyktyni tynieccy oraz
Benedyktyński Instytut Kultury ‘Chronić dobro’
zapraszają na muzyczne wydarzenie roku –
pierwsze wykonanie w Krakowie
(Bonus Consort i Camerata Vistula) Pasji według Św. Jana 
Stanisława Szczycińskiego, które odbędzie się 7 marca 2010, godz. 16.15 
Koncertowi towarzyszy wystawa Jacka Eberta
– Krzyże dnia powszedniego.

Zespół kameralistów
Camerata Vistula
został założony w 1986
roku przez wiolonczelistę Andrzeja
Wróbla
, który pełni funkcję
kierownika artystycznego. Pełny skład zespołu obejmuje sekstet
smyczkowy, kwintet instrumentów dętych oraz fortepian lub klawesyn.
Skład taki umożliwia przedstawienie słuchaczom wielu dzieł
kameralistyki światowej, rzadko wykonywanych tylko z powodu
nietypowego składu instrumentów na jaki zostały napisane.

Camerata
Vistula nagrała wiele pozycji ze swojego repertuaru dla Polskiego
Radia, a także dla Radia BBC, Polskiej Telewizji i wytwórni
płytowych. Nagrania płytowe zespołu otrzymały doskonałe recenzje
w pismach brytyjskich i francuskich.
Camerata Vistula z dużym
powodzeniem występowała w salach koncertowych Polski, RFN, Belgii,
Czech, Słowacji, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Węgier i
Rosji oraz w Meksyku na wielu renomowanych festiwalach europejskich,
m. in. "Warszawskiej
Jesieni"
, La Chaise Dieu,
Inventiones w Berlinie, a także za oceanem na festiwalu Cervantino w
Meksyku.

Kierownik artystyczny
zespołu, profesor Andrzej Wróbel stworzył i od ośmiu lat prowadzi
„Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej", na którym prezentowane są
unikalne, często po raz pierwszy wykonywane dzieła polskich
kompozytorów zarówno z dawnych wieków, jak i współczesnych.

Bornus Consort
powstał w 1981 roku na zamówienie redakcji muzyki dawnej Polskiego
Radia. Zespół jako pierwszy w Polsce podjął próbę rekonstrukcji
brzmienia renesansowego męskiego zespołu wokalnego, gdzie wymagana
jest specyficzna technika wokalna.
Bornus Consort koncertował w
większości krajów europejskich, na zamówienie Teatru
Wielkiego w Warszawie
przygotował
dramat liturgiczny Ludus Danielis
oraz operę barokową Marco da Gagliano Dafne.

Zespół
nagrał płyty z utworami Bartłomieja Pękiela, Piotra z Grudziądza,
Mikołaja Zieleńskiego, Cypriana Bazylika, Marcina Mielczewskiego,
dzieła wszystkie Wacława z Szamotuł, polskie pieśni wielkopostne,
śpiewy o św. Wojciechu. W ostatnim czasie istotne miejsce w
repertuarze zespołu zajmuje monodia liturgiczna, nad którą Bornus
Consort prowadzi studia w bliskim kontakcie z Marcelem Peresem i
Dominikiem Vellardem.

Sam założyciel grupy – Marcin Bornus
Szczyciński, śpiewak i badacz muzyki dawnej, był także
inicjatorem i twórcą Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu oraz
projektu Siedem Tradycji w ramach Festiwalu Kraków 2000. Stworzył i
przez 15 lat prowadził międzynarodowy festiwal „Pieśń Naszych
Korzeni" w Jarosławiu.

Słowo od kompozytora:

Historia Męki Pańskiej,
najbardziej dramatyczna i brzemienna w skutkach historia w dziejach
Świata winna być wciąż przypominana, wciąż opowiadana na nowo.
W czasie gdy śpiewałem partie Jezusa w barokowej Pasji Gdańskiej
G. PH. Telemana zrodziło się we mnie pragnienie opowiedzenia
Historii Męki Jezusa Chrystusa z użyciem środków muzycznych, z
którymi mam do czynienia na co dzień, a których użycie
podkreślałoby dramatyzm i niezwykłe bogactwo tej opowieści.

Tak więc barokową formę
Pasji z recitativami, ariosami, z udziałem kwintetu smyczkowego,
zamyśliłem napełnić współczesną, dysonansową i ekspresyjną
harmonią czerpiącą również z korzeni jazzowych, realizowaną
przez fortepian elektryczny Fendera w miejsce barokowego klawesynu. W
partiach wokalnych zamierzałem wykorzystać dawne techniki,
doświadczenia ze śpiewania Chorału Gregoriańskiego, wiedzę o
skalach modalnych i melizmatycznym śpiewie rodem z miejsca
rozegrania dramatu. Stąd miedzy innymi jednogłosowy śpiew turby (
tłumu) podbudowany ostrym brzmieniem kwintetu. Kwintet ma również
dać podstawę do konsonansowych, emanujących spokojem i siłą
determinacji partii Jezusa Chrystusa.

Formę Pasji uzupełniają
dwa utwory instrumentalne, pięć pieśni czterogłosowych a capella,
które wzorem chorałów w pasjach barokowych stanowią miejsca
oddechu w intensywności opowieści i są moim osobistym komentarzem,
współczesnym odniesieniem do zdarzeń sprzed 2000 lat. Całość
formy zamyka pieśń będąca rozważaniem niezmierzonej boskiej
miłości do człowieka.

Pasja została po raz
pierwszy wykonana na wiosnę 2008 roku we Wrocławiu w ramach
Festiwalu Trzech Pasji na zamówienie Scholi Gregoriana Silesiensis,
zaś w pełnej formie, wraz z pieśniami czterogłosowymi, 2
listopada 2009 w kościele p.w. św. Anny w Warszawie na Festiwalu
Polskiej Muzyki Kameralnej.

W kwietniu 2009 ukazała
się płyta z nagraniem Pasji w wykonaniu zespołów Bornus Consort i
Camerata Vistula. Płyta otrzymała bardzo dobre recenzje, m. inn.
najwyższą notę jakościową pisma „Hi-Fi i muzyka".

Do płyty dołączona jest
książeczka zawierająca cykl zdjęć „Krzyże dnia powszedniego"
autorstwa Jacka Eberta. Zdjęcia te, powstałe z inspiracji utworem,
będą pokazane w formie wystawy towarzyszącej wykonaniu Pasji w
Kościele Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie.

Stanisław
Szczyciński

Wykonawcy:
Ewangelista
– Robert Pożarski
Jezus
– Mirosław Borczyński
Piłat
– Robert Lawaty
Służąca
–  Barbara Sobolewska
Sługa
–  br. Jarosław Kurek OSB
Piotr
– Paweł Szczyciński

Turba:
Barbara Sobolewska, Paweł Szczyciński, Piotr
Czublun, Sławomir Kozłowski, br. Jarosław Kurek OSB

Pieśni
śpiewają:

Barbara Sobolewska i Robert
Lawaty – alt
Robert
Pożarski – tenor
Br.
Jarosław Kurek OSB, Sławomir Kozłowski i Paweł Szczyciński
– baryton
Mirosław Borczyński i
Stanisław Szczyciński – bas

Camerata
Vistula

Andrzej Gębski –
skrzypce
Wojciech Proniewicz – skrzypce
Grzegorz Chmielewski
– altówka
Andrzej Wróbel – wiolonczela
Radosław Nur –
kontrabas

Stanisław
Szczyciński – fortepian i fortepian
elektryczny Fendera

Części
Pasji

1. Ogród Oliwny – kwartet
smyczkowy
2. Pojmanie Jezusa
3. Przez ofiarę modlitwy w
Ogrójcu – pieśń
4. Przed Annaszem, zaparcie się Piotra
5.
Skoro Piotr zaparł się Ciebie – pieśń
6. Przed Piłatem
7.
Przeznaczenie – kwartet smyczkowy
8. Przesłuchanie
9.
Królestwo moje nie jest z tego świata
10. Nie tego lecz
Barabasza
11. Czy nie byłem jednym spośród nich? – pieśń
12.
Oto człowiek
13. Wyrok
14. Odkupiłeś nasze winy –
pieśń
15. Ukrzyżowanie
16. Rozdzielenie szat
17.
Testament z krzyża
18. Lament Maryi – pieśń
19. Śmierć
Jezusa
20. Przebicie serca
21. Złożenie do grobu
22. Jak
wielka Twoja miłość – pieśń

Bilety w cenie 50 PLN
(Normalny) i 30 PLN (Ulgowy) do nabycia w recepcji Domu Gości w
opactwie tynieckim; codziennie w godz. 8.00-21.30 oraz w krakowskich
sklepach z Produktami Benedyktyńskimi: Bonus Victus, ul. Krakowska
29 (czynny pn.-pt. w godz. 9.00-18.00, sob. 9.00-15.00)
Sklep-Kawiarnia, ul. Rajska 22 (czynny pn.-pt. w godz. 9.00-22.00,
sob. 10.00-22.00)

Sklep, ul. Rakowicka 12
(czynny pn.-pt. w godz. 9.00-19.00, sob. 10.00-12.00)



oraz w sklepie Paganini,
Kraków ul. Batorego 19 (czynny pn.-pt.10.00-17.30)

Rezerwacja biletów tel.
012 .688 54 50, 012 688 54 52; [email protected][email protected] 

Benedyktyński
Instytut Kultury Chronić dobro
 

ul.
Benedyktyńska 37, 30-398 Kraków 

www.benedyktyni.eu  

Za: Benedyktyni tynieccy.

SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda