Home WiadomościZ kraju Rzecznicy na „cyfrowym kontynencie”

Rzecznicy na „cyfrowym kontynencie”

Redakcja

Kościół na Facebooku, na blogach, w Wikipedii – o tym, jak ludzie wierzący powinni być obecni w Internecie mówili rzecznikom zarówno specjaliści technik komputerowych, jak i sami duszpasterze. W Turnie k. Radomia zakończyły się warsztaty rzeczników instytucji kościelnych.

Było to już czwarte spotkanie rzeczników zakonnych, diecezjalnych i innych instytucji kościelnych. Tym razem na warsztat poszedł Internet. Czym jest Web 2.0 i dlaczego Kościół powinien otworzyć się na nowe technologie, o tym mówił we wprowadzeniu do warsztatów ks. Józef Kloch, rzecznik Episkopatu Polski. – Web 2.0 bazuje na potencjale ludzi. Rzesza entuzjastów tworzy hasła w Wikipedii, prowadzi blogi i pisze na Facebooku. Skoro Kościół to wspólnota ludzi wierzących, to nie może nie wykorzystać tego potencjału do głoszenia Dobrej Nowiny w Internecie – podkreśla ks. Kloch. Uczestnikom warsztatów zaprezentował monografię „Internet i Kościół”, której jest autorem.

– Każdy ma jakiś swój charyzmat, którym służy w Kościele. Dla mnie blog jest formą docierania do ludzi – wyznaje ks. Artur Stopka, autor bloga Stukam.pl. Podczas wykładu wyjaśnił, że swojego bloga założył wpierw na portalu świeckim, aby tam, gdzie jest wielu ludzi i porusza się tematy od polityki po kuchnię, nie zabrakło treści związanych z wiarą. – W Kościele trzeba wykorzystać wszystkie możliwości i wszystkie umiejętności. Jeżeli ktoś potrafi pisać bloga w taki sposób, że go czyta wielu ludzi i jest członkiem Kościoła to oczywiste, że powinien w ten sposób dawać świadectwo swojej wierze – tłumaczy. Zastrzega, że katolik nie musi pisać wyłącznie o pobożnych rzeczach, a dzielić się swoim życiem codziennym.

O tym, że Facebook i inne media społecznościowe to doskonałe miejsce do ewangelizacji i pole działania osób świeckich mówił z kolei Rafał Sadowski. Przekonywał, że proboszczowie nie powinni się obawiać pozwalać świeckim prowadzić profile parafii na Facebooku, bo w ten sposób można dotrzeć do ludzi, którzy są poza parafią i przyprowadzić ich z powrotem do Kościoła.

Trzeba zacząć od rzeczy najprostszych, czyli od informacji – mówiła Monika Przybysz, zachęcając do dbałości o katolickie strony internetowe. Podkreśliła przy tym, że dzisiejszy internauta jest już inny niż ten sprzed 5-6 lat. – Po pierwsze jest bardzo wymagający, chce informacji dobrze i szybko napisanych, krótkich, a jednocześnie chce o tym podyskutować. Stąd więc wyzwanie, które stoi przed instytucjami kościelnymi – być na Facebooku i innych portalach społecznościowych, dać ludziom możliwość podyskutowania o tym, co jest dla nich ważne.

Jedną z form uatrakcyjnienia strony internetowej jest dodanie wideo. Do przygotowywania informacji w wersji filmowej zachęcał o. Jakub Czajka OFMConv. – To, co możemy i co powinniśmy robić to skupiać się na małych, parafialnych wydarzeniach, w których uczestniczymy, nadając im taką formę, w jakiej chcielibyśmy je obejrzeć np. w „Wiadomościach”, czyli w formie newsa – wyjaśniał. O. Leonard Bielecki OFM na przykładzie tworzonego przez siebie wideobloga „Bez sloganu” przekonywał, że YouTube to świetne narzędzie do ewangelizacji.

O tym, że warto postawić nie tylko na strony parafialne czy diecezjalne, ale na informacje w Wikipedii, tworzonej przez społeczność internautów encyklopedii, przekonywali przedstawiciele Wikimedia Polska. Paweł Zienowicz, rzecznik prasowy stowarzyszenia, zwrócił uwagę, że Kościół nie jest wystarczająco obecny w przestrzeni Wiki, bo wiele zamieszczonych w Wikipedii haseł dotyczących Kościoła pozostawia wiele do życzenia. – Jezus powiedział: „Idźcie i nauczajcie”. No to trzeba nauczać. Człowiek musi być świadomy swojej wiary, a żeby być świadomym, to musi gdzieś tę wiedzę posiąść. W tej chwili z Wikipedii korzystają prawie wszyscy Polacy, jest to podstawowe źródło informacji pierwszego kontaktu, również w kwestiach dotyczących wiary – podkreślił. Krzysztof Mizera tłumaczył, dlaczego ważne jest uwalnianie praw autorskich i jakie panują reguły w świecie Wiki. – Trzeba pamiętać, że Wikipedia jest encyklopedią, nie jest to blog czy serwis do promowania czegokolwiek. Trzeba zachować neutralny punkt widzenia i pamiętać o weryfikowalności. Poza tym nie ma innych zasad – wyliczał.

Joanna Chwastowska z Google Polska mówiła o technologiach firmy Google jako nośnikach dobrej informacji. – Kościół powinien być obecny w Internecie – przekonywała prelegentka. Wyjaśniała, jak w prosty sposób stworzyć stronę internetową, wykorzystując narzędzie Google Sites. – Kościół powinien dbać o to, by informacja była czytelna i aby była dostępna dla tych, którzy jej poszukują przez wyszukiwarki – mówiła. Zachęcała też do korzystania z innych narzędzi Google’a, w tym portalu społecznościowego Google+ i YouTube’a.

Warsztaty były w części kontynuacją podjętego przed rokiem tematu wystąpień publicznych. Każdy z uczestników prezentował przed kamerą swoją diecezję, zakon lub instytucję, w której pracuje. Nagrania te analizowali i oceniali następnie redaktorzy ogólnopolskich stacji telewizyjnych: Brygida Grysiak z TVN24 i Piotr Czyszkowski z TVP 1.

Spotkanie rzeczników instytucji kościelnych odbywało się w ośrodku „Emaus” diecezji radomskiej w Turnie w dniach 21-23 listopada. Wzięło w nim udział ponad 70 osób. Organizatorami corocznych warsztatów są: rzecznik Episkopatu Polski ks. Józef Kloch, o. Jan Maria Szewek OFMConv z ZycieZakonne.pl oraz Monika Przybysz z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

(md © Biuro Prasowe KEP 2011)

Za: www.episkopat.pl

SERWIS INFORMACYJNY KONFERENCJI WYŻSZYCH PRZEŁOŻONYCH ZAKONÓW MĘSKICH W POLSCE

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgoda