Dobiega końca XIX Festiwal Muzyki Dawnej “Pieśń Naszych Korzeni”

Już po raz dziewiętnasty Jarosław na Podkarpaciu przez osiem sierpniowych dni jest sceną dla wydarzeń i artystów związanych ze „Wschodem bliskim”. Tegoroczny program Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu obfituje też w wydarzenia liturgiczne.

 
Choć w tym roku przeważy duchowość Wschodu, tradycja łacińska także jest zauważalna. Osią Festiwalu są tygodniowe warsztaty, przygotowujące Chór Festiwalowy do odprawienia Wieczerni Zaśnięcia Bogurodzicy w cerkwi Przemienienia Pańskiego. W środę, 24 sierpnia, uczestnicy słuchali Akatyst ku czci Bogarodzicy w wykonaniu Bornus Consort i Marcina Abijskiego. Przez cały tydzień pojawią się odwołania do tradycyjnych form modlitewnych Kościołów Zachodniego i Wschodniego: uczestnicy modlą się łacińskim chorałem, polską monodią i biorą udział w bizantyjskoruskich Nieszporach.

Festiwal w Jarosławiu to oczywiście także – a może przede wszystkim – wieczorne koncerty. Serię rozpoczęła Orkiestra Czasów Zarazy z koncertem G.F. Telemanna „Tańce polskie z Rękopisu Rostockiego; polska kapela karczemna XVIII w.". Jak zwykle, dużą popularnością cieszył się poniedziałkowy koncert w cerkwi greckokatolickiej – w tym roku zespół Sakhioba zaprezentował tradycyjne pieśni religijne Gruzji. Odmianą dla mocnych modlitewnych akcentów był wtorkowy występ Viva BiancaLuna Biffi z Włoch w bazylice reformatów pt. „Fermate il passo – Przechodniu, wstrzymaj krok. Renesansowa poezja śpiewana przy akompaniamencie wioli".

W czwartek w bazylice dominikańskiej miał miejsce koncert tradycyjnych pieśni kozaków znad Kubania i Donu w wykonaniu Kazaczyj Krug z Rosji, a na piątek zaplanowana jest prezentacja XVIII-wiecznych polskich pieśni pokutnych i pasyjnych w wykonaniu Adama Struga (śpiew), Bartosza Izbickiego (organy) i Monodii Polskiej. Ukoronowaniem festiwalowych wieczorów będą wspomniane sobotnie Nieszpory święta Zaśnięcia Bogarodzicy, wykonane przez chór festiwalowy w cerkwi greckokatolickiej.

Jak podkreślają organizatorzy, „specyficzna formuła festiwalu-święta zakłada równowagę pierwiastka sakralnego i świeckiego, duchowego i intelektualnego, elementu praktyki i teorii, skupienia i zabawy, elementu profesjonalnego I amatorskiego, sztuki akademickiej i ludowej". Te założenia są konsekwentnie realizowane – codziennie odbywają się zajęcia warsztatowe oraz seminarium z udziałem wykonawców koncertu z dnia poprzedniego. Bardzo ważnym punktem programu jest też wieczorna biesiada, której towarzyszą niezliczone rozmowy, a także tradycyjne śpiewy i tańce.

Festiwal odbywa się w Jarosławiu od dziewiętnastu lat, z każdym roku stając się imprezą coraz popularniejszą wśród środowisk zainteresowanych muzyką dawną z Polski i nie tylko. Dla wielu – nie tylko muzyków – od lat jest pozycją obowiązkową w sierpniowym kalendarzu.

Ci, którzy w tym roku nie mogli dotrzeć na do Perły Podkarpacia – jak nie bez powodu określany jest Jarosław – mogą posłuchać niektórych wieczornych koncertów w Programie Drugim Polskiego Radia, a także przeczytać relacje i kuluarowe wywiady w serwisie internetowym Liturgia.pl, który stał się oficjalnym sprawozdawcą tegorocznego Festiwalu.

 
mg, mw/Liturgia.pl
 
Za: www.dominikanie.pl

Wpisy powiązane

Niepokalanów: XXX Międzynarodowy Katolicki Festiwal Filmów i Multimediów

Piknik kapucyński w Stalowej Woli

Dziękczynienie za pontyfikat u franciszkanów w Krakowie